YOGA AAN DE IJSSEL

Pilates is een vorm van lichaamsoefeningen op punt gesteld door Joseph Pilates (1883-1967) aan het begin van vorige eeuw. Eerst noemde hij zijn methode van body conditioning "Art of controllogy". De oefeningen starten immers vanuit de controle van je buik-, lage rug- en bekkengebied en verstevigen het ganse lichaam. Versterking en mobilisatie van de rug en stabilisatie van het bekken vormen belangrijke onderdelen van de methode.

Controle en correcte uitvoering staan centraal: de ademhaling en het bewustzijn om de juiste spieren te laten werken, vormen de basis van iedere oefening. Als resultaat bekom je langere spieren en soepelere gewrichten plus een sterker, in balans gebracht lichaam.

Tijdens WOI paste hij zijn methode toe op bedlegerige patiënten in de ziekenboeg en zo ontwikkelde hij de apparaten zoals de Reformer, Cadillac, Stability Chair, …

In 1926 opende Joe Pilates zijn eerste Pilates Studio op Broadway, New York. Daar kenden zijn oefeningen een groot succes bij dansers zoals Martha Graham. Vandaag is de methode wereldwijd verspreid met vele Hollywood en showbiz sterren als fervente beoefenaars!

De volledige methode bestaat uit grondoefeningen en specifieke oefeningen op de verschillende apparaten. Je bent niet eindeloos aan het herhalen zoals bij andere fitnessvormen, slechts 3, 5 tot 10 volstaan mits een correcte ademhaling en uitvoering in de juiste houding.