YOGA AAN DE IJSSEL

Koude training

koude gewenning: 

Wat zijn de voordelen

Je traint het hart en vatenstelsel door koude training, je krijgt een betere doorbloeding, circulatie en ontgifting. In contact met de kou vernauwen bloedvaten zich en vervolgens gaan ze zich verwijden. De bloedvaten worden flexibel door blootstelling aan de kou. Flexibele bloedvaten werken beter op het lymfesysteem, transporteren meer zuurstof en voeren sneller afvalstoffen af. 

Een betere circulatie van lymfe en bloed betekent dus een betere afvoer van afvalstoffen uit ons lichaam. De betere doorbloeding verzorgt tevens de vitale organen in ons lichaam van genoeg zuurstof en voeding waardoor deze ook efficiënter en effectiever gaan werken.


Antidepressiva

Koude training werkt als een antidepressiva: Het activeert het sympathisch zenuwstelsel en verhoogt endorfine, een lichaamseigen pijnstiller. Dit heeft een heeft verlichtend effect bij depressie zo blijkt uit onderzoek van Virginia Commonwealth University School of Medicine. Neurotransmitters gaan beter communiceren met het brein en hebben een antidepressiva werking.


Diabetes 2:

Kan verminderen! Blootstelling aan koude verhoogt de insuline gevoeligheid. Koude training wordt daarom gezien als een potentiële behandeling voor diabetes type 2 door de Universiteit van Maastricht. De insulinegevoeligheid van patiënten met diabetes type 2 steeg met maar liefst 43% na tien dagen koude blootstellen.


Meer energie: 

Koude training beïnvloed je stofwisseling, deze verandert. Er wordt wit vet omgezet in bruin vet, dit is goed want dit isoleert 13 keer beter en je krijgt 5 keer meer energie hiervan. Kortom bij bruin vet, heb je 13 x minder last van de kou, en je hebt 5 x meer energie dan anders.


Lichaamstemperatuur: 

Deze wordt hersteld bij chronisch zieken. Mensen met chronische ziektes hebben vaak last van een koudere lichaamstemperatuur. Door koude trainingen komen hormonen meer in balans, het lichaam is weer in staat om zelf de temperatuur beter te regelen, af te stemmen en te herstellen


Betere verbranding

Je lichaam gaat meer bruin vet aanmaken, zie het als een denkbeeldige jas, hoe vaker in de kou hoe meer bruinvet is een hogere verbranding.

Koude pakt cellulitis aan, veroorzaakt een betere doorbloeding van de huid. Waardoor de huid niet alleen sneller hersteld maar ook gezonder eruit komt te zien. Ook eczeem en huidaandoeningen worden rustiger bij koude training, door een betere doorbloeding. Spataderen zullen verminderen.