YOGA AAN DE IJSSEL

Ashtanga Yoga
Ashtanga Yoga is een zeer dynamische vorm van yoga die veel voordelen biedt voor je mentale en fysieke gezondheid. Kenmerkend voor Ashtanga Yoga is  het uitvoeren van een vaste serie houdingen. Deze houdingen worden vloeiend aan elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging (vinyasa's). Omdat er geen pauzes zijn tussen de houdingen,  ontstaat er een meditatieve flow. 
De bekendste serie houdingen is de 'Primary Series'. Maar de (ver)gevorderde studenten kunnen hierna verder met de 'Second Series'.

Ashtanga Beginners
Een les Ashtanga Yoga voor beginners bestaat uit een verkorte en aangepaste versie van de 'Primary Series'. Ook kan er bij de beginnersles meer gevarieerd worden. Soms wordt er in de les extra aandacht besteed aan een specifiek thema, zoals bijvoorbeeld heupopeners of twists (gedraaide houdingen). Ashtanga Yoga voor beginners kan in principe door iedereen beoefend worden, omdat er altijd differentiaties zijn om de houdingen aan te passen. 
In de les kan iedereen dus op z'n eigen niveau meedoen. 
Voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar een kennismaking met de uitgebreide Ashtanga Yoga serie, biedt Ashtanga Yoga voor beginners een goede voorbereiding. 

Mysore
Mysore Style’ lessen, begin je zelfstandig aan je yoga practice. Je bepaalt samen met de docent hoever je de serie doet en je werkt in je eigen tempo. In de ruimte loopt een docent rond om je te helpen met de houdingen. Omdat niet iedereen gelijktijdig met dezelfde houding bezig is, heeft de docent meer tijd om studenten intensief te begeleiden. Dit is de traditionele manier waarop in Mysore, de bakermat van Ashtanga Yoga in India, wordt lesgegeven.


Ujiayi
Bij Ashtanga gebruik je een bepaalde ademtechniek die Ujjayi wordt genoemd en gebruik je de bandha's. Jalandhara bandha bevindt zich bij de kin, Uddiyana bandha ter hoogte van het middenrif en Mula bandha tussen de genitaliën en de anus. In Ashtanga leer je deze energiepunten te onderscheiden en te controleren.

Drishti
Ten slotte is elke asana verbonden aan een kijkrichting, drishti. Bij de Hond met het hoofd omlaag kijk je richting je navel, bij andere houdingen volg je je hand, of kijk je langs het puntje van je neus het oneindige in. Drishti helpt je in het volmaken van de asana, door het vormen van de juiste lijnen, maar is evenals de ademhaling vooral bedoeld voor meer verstilling en concentratie.