Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

YOGA AAN DE IJSSEL

Pattabhi Jois, ook wel Sri Krishna Pattabhi Jois, maakte eind jaren twintig van de vorige eeuw kennis met een energieke, vloeiende stijl van yoga. Als twaalfjarig jongetje bezocht hij een lezing van Sri Krishnamacharya. Op dat moment was yoga, mede door het Britse kolonialisme, grotendeels uit het Indiase dagelijks leven verdwenen. Krishnamacharya geloofde in de heilzame aspecten van de oude traditie. Hij reisde stad en land af om yoga te promoten. In het geval van Pattabhi Jois lukte dat. Na hun eerste ontmoeting zou hij jaren bij Krishnamacharya studeren.

De modernisering van yoga

Krishnamacharya zei zich te baseren op de Yoga Kuruntha, een eeuwenoud manuscript, dat een methode van duizenden jaren geleden beschreef. Hij moderniseerde deze antieke leer. Hij selecteerde zes series van elk zo'n veertig poses van een vaste volgorde en maakte de manier van lesgeven toeggankelijker. Traditionele yoga speelde zich voornamelijk binnenskamers af. Wie les nam, deed dat doorgaans één op één. Krishnamacharya begon als eerste yogi groepslessen te geven en liet daarbij af en toe zelfs publiek toe

Patthabi Jois zou, naast B.K.S. Iyengar, Krishnamacharya's bekendste leerling worden. Terwijl Iyengar de precisie van de houdingen verder uitwerkte, richtte Jois zich op het intensieve, dynamische aspect.

In 1929 begon hij met een studie Sanskriet. In 1958 schreef hij "Yoga Mala", dat uiteindelijk pas in 1999 werd vertaald naar het Engels.

In 1964 bracht de Belg André Van Lysebeth twee maanden door bij Jois, waar hij de asanas van ashtanga vinyasa yoga leerde. In 1969 schreef hij het boek met de titel "J'apprends le Yoga" dat in het Engels vertaald werd naar "Yoga Self-Taught". Deze vertaling luidde het begin in van het contact van het Westen met ashtanga vinyasa yoga. Het boek werd in vijftien talen gepubliceerd 

Acht ledematen

Ashtanga betekent letterlijk acht ledematen. Het verwijst naar de acht 'takken' die binnen yoga worden onderscheiden en die rond het begin van de jaartelling zijn beschreven door Rishi Patanjali. Iedere tak heeft een eigen thema. 

De teksten van Patanjali bestaan voornamelijk uit metaforen. Jois' benadering is praktischer. De asana's (houdingen) ziet hij als een uitdrukking van het samengaan van lichaam en geest. Met de zes reeksen werk je aan volmaking van je totale bewustzijn. Ashtanga vinyasa vloeit, stroomt en ademt. Elke houding wordt op een vaste manier ingezet, volgehouden en afgesloten.

Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga is een zeer dynamische vorm van yoga die veel voordelen biedt voor je mentale en fysieke gezondheid. Kenmerkend voor Ashtanga Yoga is het uitvoeren van een vaste serie houdingen. Deze houdingen worden vloeiend aan elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging (vinyasa's). Omdat er geen pauzes zijn tussen de houdingen, ontstaat er een meditatieve flow.

De bekendste serie houdingen is de 'Primary Series'. Maar de (ver)gevorderde studenten kunnen hierna verder met de 'Second Series'.

Ashtanga Beginners

Een les Ashtanga Yoga voor beginners bestaat uit een verkorte en aangepaste versie van de 'Primary Series'. Ook kan er bij de beginnersles meer gevarieerd worden. Soms wordt er in de les extra aandacht besteed aan een specifiek thema, zoals bijvoorbeeld heupopeners of twists (gedraaide houdingen). Ashtanga Yoga voor beginners kan in principe door iedereen beoefend worden, omdat er altijd differentiaties zijn om de houdingen aan te passen.

In de les kan iedereen dus op z'n eigen niveau meedoen.

Voor diegenen die nieuwsgierig zijn naar een kennismaking met de uitgebreide Ashtanga Yoga serie, biedt Ashtanga Yoga voor beginners een goede voorbereiding. 

Mysore

Mysore Style’ lessen, begin je zelfstandig aan je yoga practice. Je bepaalt samen met de docent hoever je de serie doet en je werkt in je eigen tempo. In de ruimte loopt een docent rond om je te helpen met de houdingen. Omdat niet iedereen gelijktijdig met dezelfde houding bezig is, heeft de docent meer tijd om studenten intensief te begeleiden. Dit is de traditionele manier waarop in Mysore, de bakermat van Ashtanga Yoga in India, wordt lesgegeven.

Ujiayi

Bij Ashtanga gebruik je een bepaalde ademtechniek die Ujjayi wordt genoemd en gebruik je de bandha's. Jalandhara bandha bevindt zich bij de kin, Uddiyana bandha ter hoogte van het middenrif en Mula bandha tussen de genitaliën en de anus. In Ashtanga leer je deze energiepunten te onderscheiden en te controleren.

Drishti

Ten slotte is elke asana verbonden aan een kijkrichting, drishti. Bij de Hond met het hoofd omlaag kijk je richting je navel, bij andere houdingen volg je je hand, of kijk je langs het puntje van je neus het oneindige in. Drishti helpt je in het volmaken van de asana, door het vormen van de juiste lijnen, maar is evenals de ademhaling vooral bedoeld voor meer verstilling en concentratie.